Reklama na Facebooku, czyli jak najskuteczniej korzystać z opcji marketingowych najpopularniejszego serwisu społecznościowego?

16.03.2018 

Reklamy na Facebooku wraz z rosnącą popularnością tego serwisu społecznościowego mają coraz szerszy zasięg. Jeżeli więc masz sklep online i do tej pory mówiłeś, że osobne konto czy fanpage na Facebooku jest Ci niepotrzebny, to daj szansę przekonać się jeszcze raz. Dobrze prowadzony fanpage jest nie tylko niezbędny do budowania wizerunku i kontaktu z klientami, ale w obecnej formie może też przynieść konkretne, przeliczalne korzyści pod postacią sprzedaży. Dowiedz się, jak korzystać z opcji marketingowych i reklamowych oferowanych przez Facebooka!


Spis treści:
Czym jest marketing społecznościowy i jak działa w przypadku Facebooka?
Jakie jeszcze możliwości marketingowe proponuje nam dziś Facebook?
Potencjał marketingowy kampanii na Facebooku
Jak działa menedżer reklam Facebooka?
Jak wykorzystywać szablony fanpage'ów do reklamy na Facebooku?
Jak zmienić nasz reklamowy fanpage w facebookowy sklep?
Jak korzystać z funkcji darmowych postów sprzedażowych na Facebooku?
Ceny reklam na Facebooku

Czym jest marketing społecznościowy i jak działa w przypadku najpopularniejszego serwisu społecznościowego, czyli Facebooka?

Marketing społecznościowy, czyli z angielskiego social media marketing, to wszelkie działania w mediach społecznościowych, które mają za zadanie zwiększenie zasięgu naszej firmy, a wraz z nim zwiększenie zysków płynących ze sprzedaży oferowanych przez nas produktów lub usług. Obecnie większość firm wszelkie działania związane z marketingiem społecznościowym skupia w obrębie kilku najistotniejszych platform, z których najpopularniejszym jest bez wątpienia Facebook, a niekiedy również Twittera czy Instagrama, które dzięki swej popularności umożliwiają dotarcie do najszerszego grona klientów potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami i usługami.

Działalność marketingowa na Facebooku polega przede wszystkim na prowadzeniu fanpage'a danej marki lub firmy przez przedsiębiorcę lub zatrudnionych przez niego specjalistów zajmujących się marketingiem i PR-em. Nierzadko w ramach marketingu facebookowego przedsiębiorcy inwestują również w sponsorowane reklamy, które dzięki śledzeniu wyszukiwań i zainteresowań wszystkich użytkowników serwisu wyświetlają się zwłaszcza tym osobom, które mogłyby być zainteresowane produktami czy usługami oferowanymi przez naszą markę. Reklamy sponsorowane wyświetlają nam także fanpage, które polubiła znaczna liczba naszych znajomych, łącząc nas w ten sposób z popularnymi w naszym gronie społecznościowym markami, firmami oraz produktami i podpowiadając wszelkie interesujące akcje, takie jak wyprzedaże czy promocje, które potencjalnie mogłyby nas zaciekawić i skłonić do zakupu danych artykułów.

W ramach marketingu w mediach społecznościowych popularnością cieszą się również akcje z gatunku marketingu szeptanego, określanego niekiedy także mianem WoMM marketingu czy buzz marketingu. Potocznie nazywa się go również marketingiem szemranym czy marketingiem dyskusji. Niezależnie od tego, na jakie nazewnictwo się zdecydujemy, marketing tego rodzaju skupia się zawsze na tym samym, czyli na przekazaniu kolejnym użytkownikom Internetu czy mediów społecznościowych informacji o produktach czy usługach danej firmy. Marketing szeptany obejmuje przede wszystkim akcje promocyjne danej marki prowadzone przez zwyczajnych użytkowników forów tematycznych czy grup dyskusyjnych. W tym przypadku najbardziej liczy się wiarygodność – wiadomości danego członka forum czy grupy dyskusyjnej nie mogą być wymuszone czy skupiać się wyłącznie na produktach jednej i tej samej firmy. Warto także poświęcić nieco czasu na znalezienie członka określonej społeczności, który jest aktywny w grupie już od dłuższego czasu. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której marketing szeptany w social mediach próbuje prowadzić osoba wcześniej w nich nieobecna, co niestety zwykle jest szybko wychwytywane przez członków grupy. Warto bowiem pamiętać, że tego typu społeczności są z reguły dość zamknięte, a uczestnicy znają się wzajemnie.

Marketing na Facebooku

Jakie jeszcze możliwości marketingowe proponuje nam dziś Facebook?

Marketing na Facebooku nie ogranicza się jednak do marketingu szeptanego i reklam sponsorowanych. W social mediach z naszymi reklamami możemy docierać między innymi do określonych grup osób. Akcje tego typu, określane mianem targetowania, pozwalają osiągnąć dobre wyniki, jeśli nasze produkty lub usługi przeznaczone są dla osób w określonym wieku, o określonej płci czy nawet pochodzących z różnego typu środowisk. W trakcie kampanii marketingowej tworzy się postać nazywaną profesjonalnie buyer persona, czyli osobą kupującego, co pozwoli nam doprecyzować, kto tak naprawdę jest docelowym klientem naszej firmy. Czy są to młode dziewczyny i kobiety, czy raczej dojrzali mężczyźni? A może właśnie młodzi chłopcy lub dorosłe kobiety? Czy istotny jest tu status związku użytkownika oraz miejsce jego zamieszkania? A może ważny jest raczej poziom wykształcenia lub znajomość języków obcych? Czy kierujemy nasze ogłoszenie do osób pracujących w dużych firmach, czy może zatrudnionych w lokalnych przedsiębiorstwach lub prowadzących własną działalność? Wszystkie te zmienne, chętnie udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych, pozwalają nam idealnie zaprojektować kampanię marketingową dla tych właśnie grup, dla których projektujemy swoje produkty i którym dedykujemy usługi naszej firmy. Aby uzyskać jak najlepszy wynik, zaleca się połączenie przynajmniej kilku zmiennych, co pozwoli wybrać grupę najlepiej dopasowaną do tego, kim jest nasz docelowy klient, czyli tak zwany target.

No dobrze – ale co zrobić, kiedy odnaleźliśmy i określiliśmy już nasz target? Czas na przedstawienie kampanii, która zareklamuje nasze produkty na Facebooku!

Potencjał marketingowy kampanii na Facebooku – przede wszystkim doświadczony i utalentowany grafik!
Największym potencjałem marketingowym spośród wszystkich akcji, jakie możemy podjąć na Facebooku, bez wątpienia charakteryzują się kampanie reklamowe. Jak zapewnić sukces takiej kampanii i na co koniecznie zwrócić uwagę? Jak określić, czy warto zlecić prowadzenie kampanii danej firmie zajmującej się marketingiem?

Bez wątpienia najważniejszą częścią każdej kampanii, która decyduje o tym, czy nasi potencjalni klienci wytypowani w procesie targetowania w ogóle spojrzą na reklamy naszego fanpage'a, jest grafika. Dlatego też jeżeli kusi nas informacja o tym, że „kuzyn brata koleżanki siostry naszej znajomej z podstawówki zna się trochę na Photoshopie”, powinniśmy się jeszcze raz zastanowić, czy zależy nam na jak najtańszym, czy może jednak jak najskuteczniejszym zaprojektowaniu grafiki do naszej kampanii. Warto więc skorzystać z pomocy znającego się na rzeczy grafika z wykształceniem, który przedstawi nam kilka projektów, a my będziemy mogli wybrać ten, który wyda nam się najlepiej dopasowany do naszych produktów czy usług i najbardziej przyciągający wzrok potencjalnych klientów. Pamiętajmy o tym, że o wiele lepiej sprawdzają się proste, niemal minimalistyczne grafiki, na których tekst zajmuje nie więcej niż 1/5 powierzchni całego obrazka czy zdjęcia – tutaj mniej znaczy więcej, a zainteresowanie przyciągniemy raczej prostotą niż nadmiernym przepychem.

Nie bez znaczenia jest również tekst, jaki będzie towarzyszył grafice w ramach naszej kampanii. Pamiętajmy jednak, że także tu nie warto przesadzać. Potencjalni klienci chętniej przeczytają bowiem 2-3 linijki tekstu, w których zostaną zawarte zwięźle wszystkie najważniejsze informacje, niż kilka akapitów omawiających wszystko, co dotyczy naszej firmy - od historii założyciela aż po nasze plany na kolejnych 20 lat. Zwróćmy też uwagę na to, czy nasza reklama jest zaprojektowana tak, aby dobrze wyglądała w zależności od miejsca jej wyświetlania - na desktopie w newsfeedzie, czy może w prawej kolumnie lub w wersji mobilnej czy na Instagramie. Warto bowiem pamiętać, że każdy z tych formatów charakteryzują inne wymiary i inna liczba znaków, którą możemy zamieścić przy zdjęciu.

Idealnym rozwiązaniem jest zaprojektowanie kampanii z uwzględnieniem kilku dedykowanych kreacji zdjęć i tekstów, które dopasujemy do różnych grup docelowych. Pamiętajmy, że Facebook pozostawia nam możliwość sprawdzania skuteczności naszych kampanii i dostosowywania ich tak, aby osiągały coraz lepsze wyniki.

Najważniejsze narzędzie marketingowe na Facebooku – jak działa menedżer reklam Facebooka?

Menedżer reklam, uznawany za najważniejsze i właściwie podstawowe narzędzie marketingowe Facebooka, pozwala użytkownikom tego serwisu społecznościowego tworzyć reklamy i zarządzać nimi. Według strony informacyjnej menedżera na Facebooku, możemy dzięki niemu:

  • tworzyć i wyświetlać reklamy,
  • kierować reklamy do osób, na których nam zależy,
  • określać budżet każdej kampanii reklamowej,
  • sprawdzać skuteczność naszych reklam,
  • przejrzeć podsumowania rozliczeń, historię płatności i informacje o metodach płatności.

Wszystkie te opcje pozwalają nam na zmaksymalizowanie zasięgów naszych reklam w obrębie grup docelowych, jak również zwiększenie dochodów dzięki śledzeniu skuteczności reklam oraz kampanii i dostosowywaniu ich parametrów aż do momentu, gdy osiągniemy zadowalające efekty. Co istotne, menedżer reklam na Facebooku działa zarówno w przypadku edycji strony przez komputer, jak i w wersji mobilnej w postaci aplikacji na telefony z Androidem, Windowsem lub iOS-em.

Skuteczna kampania na Facebooku wymaga odpowiednich narzędzi

Po zmianach z lutego 2018 roku na stronie Menedżera reklam wyświetla nam się przycisk „Utwórz”, pozwalający na stworzenie nowej kampanii reklamowej dla naszego fanpage. Po kliknięciu w niego system zapyta nas o wybranie procesu, według którego chcielibyśmy stworzyć reklamę. Jak opisuje to sam Facebook, dostępne są dwie opcje: szybki kreator oraz kreator tworzenia. Pierwszy z nich, jak wskazuje sama nazwa, pozwala na bardzo szybkie stworzenie reklamy – o ile jesteśmy zaawansowanymi użytkownikami opcji marketingowych w mediach społecznościowych lub chcemy stworzyć klika zestawów reklam na podstawie podobnych danych jednocześnie. Drugi natomiast jest bardziej intuicyjny i przeprowadza nas przez proces kreacji reklamy krok po kroku, przez co jest polecany osobom, które nie mają jeszcze zbyt dużego doświadczenia w tworzeniu reklam w kanałach social media.

Jak wykorzystywać szablony poszczególnych typów fanpage'ów do reklamy na Facebooku?

Stosunkowo niedawno na facebookowych fanpage’ach pojawiły się do wyboru różnego typu szablony, które usprawniają między innymi działalność reklamową i marketingową na tym popularnym serwisie społecznościowym. W zależności od tego, jakim typem strony zarządzamy, Facebook automatycznie, na podstawie określonych wzorów, podpowiada nam, jak spersonalizować wygląd i zawartość naszej strony. Jednym słowem ustala, jakie zakładki i w jakiej kolejności powinniśmy umieścić na naszej stronie, aby poprawić jej wyniki. W ten sposób pokazuje, jak zwiększyć zainteresowanie naszym fanpage'm ze strony potencjalnych klientów, którzy mogliby kupić produkty naszej marki czy zainwestować w proponowane przez nas usługi. Obecnie na Facebooku dostępne są takie szablony, jak między innymi:

  • szablon standardowy,
  • firma,
  • obiekty,
  • zakupy,
  • politycy,
  • usługi,
  • restauracje i kawiarnie,
  • sklep.

Najbardziej interesującą opcją jest szablon sklepu. Różni się on od pozostałych szablonów, w ramach których możemy właściwie zmieniać tylko kolejność poszczególnych zakładek lub dodawać dopasowane zakładki takie jak „menu” w przypadku restauracji. W jaki sposób? Przede wszystkim szablon sklepu wprowadza nową zakładkę - „Sklep” - do naszego fanpage’a. Zakładka ta pozwala nam na generowanie sprzedaży bezpośrednio z Facebooka poprzez wyświetlanie dostępnych do zakupu produktów i przekierowywanie zainteresowanych użytkowników prosto na naszą oficjalną stronę internetową, gdzie mogą oni złożyć zamówienie.

Jak zmienić nasz reklamowy fanpage w facebookowy sklep?

Co prawda zakładka „Sklep” pojawia się automatycznie, gdy zmienimy nasz facebookowy fanpage reklamowy właśnie poprzez wybranie szablonu sklepu. Aby jednak móc skorzystać z tej nowej i wyjątkowo przydatnej funkcji, nie musimy przekształcać całej strony naszej firmy na Facebooku. Samo dodanie zakładki „Sklep” w obrębie naszego fanpage'a pozwala nam na umieszczenie galerii naszych produktów w tak zwanym formacie karuzelowym. Wszystkie produkty są w nim podpisane, a każdy odwiedzający może z łatwością zapoznać się z ich dostępnością i ceną.

Jak jednak w praktyce działa ta opcja? To bardzo proste. Po pierwszym kliknięciu w zdjęcie produktu, który zainteresował danego klienta, zostanie on przeniesiony na podstronę Facebooka, czyli właśnie na nasz fanpage, gdzie znajdują się wszelkie informacje na temat produktu. Z tego miejsca ma on możliwość wysłania do nas prywatnej wiadomości, polubienia zdjęcia produktu, skomentowania go i podzielenia się produktem ze znajomymi. Przy samym produkcie widnieje natomiast duży przycisk „Zapłać w witrynie”, po którego kliknięciu klient zostaje przekierowany bezpośrednio do strony sprzedażowej naszego sklepu online.

Ta mnogość możliwości pozwala na dotarcie do znaczącej liczby potencjalnych klientów i na większą konwersję, a to wszystko tylko dzięki temu, że nasi fani na Facebooku są bezpośrednio połączeni z naszym sklepem i mają dostęp do naszych produktów z poziomu portalu, z którego korzystają przez większą część swojego dnia. Potencjalni klienci są także bardziej skłonni do zakupu produktów poleconych im przez znajomych, na których opinii wielu z nas polega. Dzieje się tak również w przypadku, gdy kampania reklamowa jest skuteczna, a marka proponuje nam na przykład zakup dwóch produktów w cenie jednego przez określony czas. Wtedy z łatwością możemy udostępnić ten post w swoich mediach społecznościowych i znaleźć kogoś spośród naszych przyjaciół, kto również chciałby skorzystać z tej promocji i podzielić się kosztami.

Social networking to ważna składowa udanego planu marketingowego

Jak w celach marketingowych korzystać z funkcji darmowych postów sprzedażowych na Facebooku?

Zakładka „Sklep” kryje w sobie jeszcze jedną marketingową funkcję: do każdego wpisu, jaki dodajemy na Facebooku, możemy podłączyć produkty ze sklepu, które pojawią się pod głównym postem w formie galerii karuzelowej. Jest to doskonała alternatywa dla płatnych reklam na Facebooku pod warunkiem, że mamy dobre zasięgi organiczne. Możemy w takim przypadku tworzyć wpisy inspiracyjne, pokazywać na zdjęciach nasze najlepsze realizacje, a pod nimi „podpinać” produkty, które zostały użyte w projekcie i zachęcać klientów do ich zakupu. Jeżeli nasze wpisy, które w jakiś sposób nawiązują do naszych produktów, cieszą się dużą popularnością, takie umieszczenie asortymentu z bezpośrednim przekierowaniem do sklepu, może wygenerować bardzo wysoką sprzedaż!

Ceny reklam na Facebooku – ile kosztuje reklama na najpopularniejszym serwisie społecznościowym?

Wiemy już, że Facebook proponuje nam szeroki zakres narzędzi umożliwiających zareklamowanie produktów czy usług naszej marki w tym najpopularniejszym serwisie społecznościowym, z którego codziennie korzystają miliony użytkowników. Jakie są jednak koszty korzystania z tych narzędzi? Z pełnym cennikiem możemy zapoznać się na oficjalnej stronie Facebooka, w zakładce „Ile kosztuje reklama na Facebooku”.

Według zamieszczonych tam informacji koszt publikowania reklam na Facebooku jest zależny od tego, ile dany przedsiębiorca chce wydawać na reklamę w tym medium społecznościowym. Możemy więc zainwestować zarówno 20 złotych, jak i 2000 złotych miesięcznie. Niektóre z reklam zaawansowanych wymagają jednak wpłacenia określonej minimalnej kwoty w celu emisji, o czym system informuje nas podczas tworzenia tego typu reklam.

Koszt reklam na Facebooku możemy ustalić albo na podstawie ogólnej wydanej kwoty, którą będziemy kontrolować za pomocą określonego budżetu, albo na podstawie kosztu każdego uzyskiwanego wyniku, do kontroli których służy strategia składania ofert. Znajdziemy tu również opcje uzależniające opłatę od limitu wydatków kampanii lub limitu wydatków na koncie. Co istotne, jeszcze przed złożeniem zamówienia na reklamę na Facebooku otrzymamy informacje o tym, do jakiej liczby osób możemy za jej pomocą dotrzeć i jakie wyniki możemy dzięki temu osiągnąć, co pozwoli nam ocenić, czy inwestycja się opłaca. Facebook podczas każdej kampanii przedstawia nam także informacje dotyczące jej skuteczności i tego, jakie cele pozwala nam ona osiągnąć, a jakie pozostają nadal poza naszym zasięgiem, Dzięki temu możemy zależnie od potrzeb modyfikować kampanie tak, aby jak najlepiej spełniały one nasze oczekiwania.

Facebook podkreśla również, że jeżeli w ramach określonego budżetu oraz przewidzianej przez system strategii targetowania na potencjalnych klientów oraz składania ofert nie uda się wygenerować odpowiednich wyników przed przerwaniem emisji reklamy, reklamodawca nie zostanie obciążony kosztami kampanii dopóty, dopóki wyznaczone przez niego wyniki w ramach danej kampanii nie zostaną osiągnięte. Dzięki temu możemy mieć pewność, że pieniądze zainwestowane w reklamę na Facebooku z pewnością zwrócą się w postaci wymiernych rezultatów!

powrót





Public relations i komunikacja są dyscyplinami jakościowymi mającymi miejsce w każdym procesie życia i działania firm. Podążając za tym modelem chcemy patrzeć szerzej na public relations i dostarczać naszym klientom nowoczesnych rozwiązań, które stanowią o przewadze konkurencyjnej na rynku.

Agencja PR E.C.H.O. COMMUNICATIONS

ul. Przyjaźni 66 lok. 5
53-030 Wrocław
+48 601 55 26 76 biuro@echoPR.pl


Copyright 2014 © E.C.H.O. COMMUNICATIONS / PR Agency